Betere bedrijfsresultaten en tevreden klanten dankzij gelukkige werknemers

Datum: 
20/02/2013 - 10:40
Bericht: 

Betere bedrijfsresultaten en tevreden klanten dankzij gelukkige werknemers

Werken met plezier loont voor iedereen!

We brengen met z’n allen veel tijd van ons leven op het werk door, plezier hebben in het werk is dus heel bepalend voor onze algemene geluksfactor. Vraag aan mensen wat voor hen ‘werken met plezier’ betekent en de antwoorden gaan in eerste instantie over een fijne werksfeer, leuke werkplek, goede verstandhouding met collega’s en baas, boeiende functie-inhoud en liefst niet te veel mobiliteitsproblemen. Wanneer je doorvraagt naar wat nu exact bijdraagt tot die leuke werksfeer, komen de antwoorden al minder vlot en zijn deze vaak heel persoonlijk en individueel.

Organisaties hebben, mede dankzij wetenschappelijk onderzoek op vlak van arbeidsmotivatie, ondertussen begrepen dat tevreden medewerkers vaak betrokken medewerkers zijn en dat een gevoel van betrokkenheid bij de organisatie tot betere prestaties leidt. Betere prestaties maken tevreden klanten en tevreden klanten resulteren in betere bedrijfsresultaten. Om die reden alleen al zouden bedrijven best investeren in het welzijn en het welbevinden van hun medewerkers.

·        Maar hoe ga je als organisatie om met individuele noden op vlak van arbeidsmotivatie?

·        Hoe creëer je betrokkenheid bij je werknemers op een moment dat de overheid beperkingen oplegt op vlak van salarisverhoging?

·        Hoe zorg je ervoor dat je beste medewerkers niet vertrekken naar de concurrentie en dat je in een krappe én diverse arbeidsmarkt toch de juiste profielen vindt om je bedrijf te laten groeien?

·        Hoe motiveer je mensen in een job met minder maatschappelijk aanzien?

·        Hoe zorg je voor die betere werk-leven-balans waar iedereen zo de mond van vol heeft?

·        En op welke manier houd je oudere werknemers - waarvoor je nu werkgelegenheidsplannen moet indienen - gemotiveerd?

Tijdens het derde seminarie ‘Werken met plezier’ dat op 14 maart 2013 door Creando en Securex georganiseerd wordt in GreenVille te Houthalen-Helchteren, komen zes ervaringsdeskundigen vanuit hun ervaring toelichten hoe zij antwoorden op die vragen hebben geformuleerd in hun onderneming. Het blijft niet bij theoretische beschouwingen, men vertelt ook op welke manier er operationeel in de eigen onderneming invulling wordt gegeven aan werkplezier en tot welke resultaten dat leidt.

Op een halve dag tijd krijgen deelnemers beste praktijken, gebracht door ondernemers, voor ondernemers en iedereen die begaan is met arbeidsmotivatie. Bovendien wordt ook de wetenschappelijke onderbouw van het thema niet vergeten: zo wordt het voor elke deelnemer straks eenvoudiger om draagvlak te creëren voor dit thema in de eigen organisatie.

Want als één ding duidelijk is geworden tijdens de voorbije jaren, dan is het wel dat we de crisis niet zullen bestrijden door meer van hetzelfde te doen. De nood om de zaken anders aan te pakken is groot en het besef dat werknemers daarbij van onschatbare waarde zijn en dat de motivatie van die werknemers wel eens de redding uit de huidige economische impasse zou kunnen zijn, verdient alle aandacht.

Meer info: www.werkenmetplezier.be

Op het programma staan de volgende sprekers:

·  Liesbeth Vereecke (Creando)

·  Luc Deflem (Securex)

·  Caroline Troquet (Sodexo)

·  Ron Embrechts (Care)

·  Sophie De Winne (KU Leuven | Thomas More Antwerpen)

·  Rudy Lefèvre (Aveve Retail)